Vaccinationsanbefaling til hund/kat

Vaccination af hund

Hunde vaccineres for at opnå beskyttelse mod smitsomme virussygdomme såsom hundesyge, parvovirusdiarre, leverbetændelse, parainfluenza, leptospirose og rabies. Vaccinationen bevirker, at hunden selv udvikler antistoffer mod sygdommene. Hvor godt hunden er beskyttet afhænger af mængden af antistoffer der dannes samt immunforsvarets generelle evne til at bekæmpe sygdom. Vaccination er således ikke nogen garanti for 100% beskyttelse mod sygdommene, men sygdomsforløbet vil ofte være mildere og sjældent fatalt hos en hund vaccineret efter de generelle anbefalinger.
Mængden af antistoffer i blodet falder med tiden, men også individuelle variationer er afgørende for hastigheden, hvormed antistofferne henfalder.

Faktorer der påvirker hundens immunitet:

Hvalpe, unghunde, ældre hunde samt drægtige og diegivende tæver har generelt et nedsat immunforsvar.
Generelle helbred og medicinering.
Foderkvaliteten er af betydning for hundens forudsætninger for at opretholde et velfungerende immunforsvar.

Det anbefales at hundens immunforsvar boostes med en årlig vaccination. Der har været en del debat omkring nødvendigheden af at vaccinere årligt. Debatten har imidlertid ikke afspejlet det faktum, at de vacciner, der anvendes, ofte består af flere komponenter. Det forholder sig nemlig således, at hunden er beskyttet i ca. 2 år mht. parvovirus og hundesyge, men kun i ca. 1 år for leptospirose og parainfluenza. Disse intervaller for beskyttelse er dog kun vejledende, idet der er individuelle og biologiske variationer, som tidligere nævnt.

Eksempler på områder med høj smitterisiko:

Kenneler, hundepensioner og internater.
Udstillinger, stævner og jagter.
Hundeskove, parker, grønne områder o.lign.
Vådområder, landbrug og dambrug, hvor der færdes mange gnavere.

Bivirkninger ved vaccination

Den mest almindelige bivirkning er træthed, og det er ofte kun hos hvalpe, at man oplever dette. Hos hvalpe kan man desuden opleve, at de får feber efter vaccination, og det tilrådes i så fald at holde dem i ro i et par dage.

Der kan opstå en lokal hævelse på injektionsstedet, denne vil dog ofte fortage sig. Desuden kan der til tider ses allergiske reaktioner, disse varierer fra anafylaktisk chok, til spredte eller lokale hævelser.

Hvis du oplever at du hund får en allergisk reaktion efter vaccinationen, er det en god idé at kontakte os og beskrive symptomerne på tlf nr 75 16 70 02.

Vaccinationsanbefalinger

Hos tæver vaccineret indenfor det sidste år før fødslen, vil deres hvalpe under normale omstændigheder få overført antistoffer fra moderen via råmælken (den første mælk der produceres). Disse, såkaldte maternelle antistoffer, beskytter hvalpene mod de smitsomme sygdomme, som moderen er vaccineret mod. Denne beskyttelse varer normalt ved i de første 2-3 måneder af hvalpenes levetid. Det er således ofte unødvendigt, at vaccinere hvalpe før de er 2-3 måneder gamle.

Hvis tæven ikke er vaccineret eller har en ukendt vaccinationsstatus, så anbefales det, at hvalpene vaccineres mod hundesyge, leverbetændelse og parvovirus-diarre tre gange ved hhv. 8, 12 og 16 ugers alderen.

Hvis tæven er regelmæssigt vaccineret, det vil sige en gang om året, anbefales det at hvalpene vaccineres to gange ved hhv. 12 og 16 ugers alderen.
Hunde børe revaccineres en gang årligt.

Som standard vaccinerer vi mod hundesyge, parvo, leverbetæ

Vaccination af kat

Katte vaccineres for at opnå beskyttelse mod smitsomme virussygdomme såsom kattesyge, katteinfluenza, FIV (katte-AIDS), FeLV (katteleukæmi), chlamydia og/eller rabies. Vaccinationen bevirker, at katten selv udvikler antistoffer mod sygdommene. Hvor godt katten er beskyttet afhænger af mængden af antistoffer der dannes, samt immunforsvarets generelle evne til at bekæmpe sygdom. Desuden er faktorer, såsom hvor høj smitterisiko katten udsættes for, også af betydning. Vaccination er således ikke nogen garanti for 100% beskyttelse mod sygdommene, men sygdomsforløbet vil ofte være mildere og sjældent fatalt hos en kat vaccineret efter de generelle anbefalinger.

Faktorer der påvirker kattens immunitet:

Killinger, ungkatte, ældre katte samt drægtige og diegivende hunkatte har generelt et nedsat immunforsvar.
Generelle helbred og medicinering.
Foderkvaliteten er af betydning for kattens forudsætninger for at opretholde et velfungerende immunforsvar.

Det anbefales at kattens immunforsvar boostes med en årlig vaccination. Der har været en del debat omkring nødvendigheden af at vaccinere årligt. Debatten har imidlertid ikke afspejlet det faktum, at de vacciner, der anvendes, ofte består af flere komponenter. Det forholder sig nemlig således, at katten er beskyttet i ca. 3 år mht. kattesyge , men kun i ca. 1 år for katteinfluenza, chlamydia og FeLV. Disse intervaller for beskyttelse er dog kun vejledende, idet der er individuelle og biologiske variation, som tidligere nævnt.

Eksempler på områder med høj smitterisiko:

Katterier, katteepensioner og internater.
Udstillinger. Områder hvor der færdes mange uvaccinerede katte.

Bivirkninger ved vaccination

Den mest almindelige bivirkning er træthed, og det er ofte kun hos killinger, at man oplever dette. Hos killinger kan man desuden opleve, at de får feber og manglende appetit efter vaccination, og det tilrådes i såfald at holde dem i ro i et par dage.

Der kan opstå en lokal hævelse på injektionsstedet, denne vil dog ofte fortage sig efter et par uger. Desuden kan der til tider ses allergiske reaktioner, disse varierer fra anafylaktisk shock, til spredte eller lokale hævelser.
Hvis du oplever at du kat får en allergisk reaktion efter vaccinationen, er det en god idé at kontakte os og beskrive symptomerne på tlf. nr. 75 16 70 02, så vi kan afgøre hvor alvorlig situationen er.

Vaccinationsanbefalinger

Hos hunkatte vaccineret indenfor det sidste år før fødslen, vil deres killinger under normale omstændigheder få overført antistoffer fra moderen via råmælken (den første mælk der produceres). Disse, såkaldte maternelle antistoffer, beskytter killingerne mod de smitsomme sygdomme, som moderen er vaccineret mod. Denne beskyttelse varer normalt ved i de første 2-3 måneder af killingernes levetid. Det er således ofte unødvendigt, at vaccinere killinger før de er 2-3 måneder gamle.

Kat

Katte basisvaccineres mod kattesyge- og influenza to gange med ca. 4 ugers mellemrum. Det anbefales at første vaccination foretages ved 12 ugers alderen, og anden vaccination omkring 16 uger. Hvis killinger vaccineres før 12 uger, så bør de vaccineres igen ved 12 og 16 ugers alderen. Det anbefales, at katte revaccineres årligt.

Som standard vaccinerer vi mod kattesyge og katteinfluenza, men vi tilbyder også vaccination mod chlamydia og FeLV. Hvis katten skal med over landets grænser skal den desuden vaccineres mod rabies, og evt. opfylde andre krav, se rejse med kæledyr.

Besøg os på facebook
Klik for at komme til forsiden
Gå til Varde Dyrehospitals hjemmeside

Print nuværende side